از نگاه قصهمن، پاییز، فصلیست که با شروع خود نه تنها طبیعت را دستخوش یک تغییر زیبا میکند بلکه بستری ارزشمند برای آموزش و رشد همه جانبهی کودکان است.
این فصل فرصتیست مناسب برای آموزش مفاهیم و ارتقاء مهارتهای مختلف از جمله مفاهیم علوم و ریاضی، هنر، احترام به محیطزیست، تعاملات اجتماعی، شناخت و بیان خود، تفکر خلاقانه و روحیهی پرسشگری و …
حال در این مقاله نگاهی داریم بر رویکردِ قصهمن در فصل پاییز:
الف یکی از راههایی که مهدکودک قصهمن برای تقویت ارتباطات اجتماعی کودکان از آن بهره میگیرد، برگزاری مناسبتهای تقویمی و جشنهای پاییزی است. این جشنها، انگیزه کودکان را برای مشارکت در فعالیتهای گروهی و همکاری افزایش میدهد. از آنجایی که مناسبتهای تقویمی معمولا با مفاهیم انساندوستی و قدردانی از دیگران همراهاند، کودکان به تقدیر از انسانها و اهمیت کمک و همدلی با سایرین ترغیب میشوند. برای مثال برگزاری جشن سالمندان در جهت بزرگداشت و قدردانی از نقش پدربزرگها و مادربزرگها و …
ب فصل پاییز بستری مناسب برای تقویت مهارتهای تفکری کودکان است. با تغییرات آبوهوایی و شرایط طبیعی مثل تغییر رنگ برگها، تنوع محصولات کشاورزی و باغبانی و…کودکان در مهدکودک با پرسشهایی مانند “چرا برگها زرد شدهاند؟” یا “چرا هوا سردتر میشود؟” روبرو میگردند. این سوالات میتوانند به آنها کمک کنند تا تفکر منطقی و علمی خود را توسعه دهند. در قصهمن تسهیلگران بستری فراهم میکنند تا کودکان پاسخهایی برای پرسشهای خود بیابند و روحیهی پرسشگری و کنجکاوی کودکان همواره زنده نگاه داشتهشود.
پ انجام فعالیتهای هنری و صنایعدستی از طریق تجربهی مستقیم در طبیعت برای مثال استفاده از برگهای رنگیِ پاییزی، شاخههای خشک و مواد طبیعی دیگر نه تنها به توسعهی خلاقیت کودکان کمک میکند بلکه با نگاه به هنر دستان کوچک خود به آنها احساس ارزشمندی و کارآمدی میدهد و در حین ساخت اثر هنری بستری فراهم میشود تا کودکان با مسئلههای متفاوتی روبرو گردند که برای یافتن راهحلی مناسب در کنار تسهیلگرانِ قصهمن با آزمودن راههای متفاوت مهارت حلمسئلهی خود را بهبود بخشند.
ت کودکان قصهمن همراه با تسهیلگران میتوانند از نزدیک تغییراتی که در درختان، برگها و آبوهوا رخ میدهد را مشاهده، لمس و تجربه کنند. این تجربههای شخصی آگاهی آنها را در ارتباط با مفاهیم علوم و ریاضی افزایش میدهد. برای مثال آشنایی با چرخش زمین به دور خورشید، رنگها، تغییرات جوی، رشد گیاهان، تنوع محصولات کشاورزی و باغبانی، تغییرات شب و روز و غیره. در کنار این آگاهی تسهیلگران بستری را فراهم میکنند تا کودکان با دیدن تغییرات فصلی دنیا را دنیایی تغییرپذیری بیابند.
ث در برنامه آموزشی قصهمن، به منحصربهفرد بودن استعدادها و توانمندیهای هر کودک توجه ویژهای شده است لذا بر آنیم تا هر کودک در کنار گذراندن لحظات شاد در مهدکودک قصهمن، مهارتهای لازم را برای آزمونهای ورودی مدارس کسب کنند. تمامی این مهارتها با درنظر گرفتن نیاز کودکان و خانوادهها در بستر بازی کسب میشود تا کودکان آزادی و نشاط کودکی خود را فراموش نکنند.
با توجه به آنچه که در این مقاله بیان شد تیم قصهمن در بسترسازی و برنامهریزی آموزشی خود به تمام جنبههای رشدی کودک (رشد جسمی_حرکتی، رشد ذهنی_شناختی، رشد عاطفی_اجتماعی و رشد کلامی) پرداخته است. و از آنجایی که رویکرد قصه من بر این باور است که هر کودک توانمندیها و استعدادهای منحصربهفردی دارد، در برنامههای پاییزی خود تلاش نموده تا تمام کودکان بتوانند در کنار داشتن لحظات شاد و پرنشاط از بستر فصل پاییز برای ارتقای مهارتهای خود بهره ببرند. بر تیم قصهمن پوشیده نیست که این برنامهها و بسترسازیها با همراهی و حضور شما عزیزان بهرهمندی بیشتری را برای کودکان به ارمغان خواهد داشت پس
با قصه من در پاییز همراه شوید….