• خانه
  • قصه‌ی من
    • گالری
      • گالری عکس
      • گالری ویدیو
    • پادکست
    • سوالات متداول
    • درباره‌ی ما
  • همکاری با ما
  • پیش ثبت نام
  • تماس با ما
  • خانه
  • قصه‌ی من
    • گالری
      • گالری عکس
      • گالری ویدیو
    • پادکست
    • سوالات متداول
    • درباره‌ی ما
  • همکاری با ما
  • پیش ثبت نام
  • تماس با ما
  • خانه
  • قصه‌ی من
    • گالری
      • گالری عکس
      • گالری ویدیو
    • پادکست
    • سوالات متداول
    • درباره‌ی ما
  • همکاری با ما
  • پیش ثبت نام
  • تماس با ما
  • خانه
  • قصه‌ی من
    • گالری
      • گالری عکس
      • گالری ویدیو
    • پادکست
    • سوالات متداول
    • درباره‌ی ما
  • همکاری با ما
  • پیش ثبت نام
  • تماس با ما
وبلاگ
خانه دسته‌بندی نشده عشق بی‌قید و شرط
WhatsApp Image 2025-12-07 at 13.01.34
دسته‌بندی نشده
آذر 16, 1404 توسط شبنم ابراهیمی

عشق بی‌قید و شرط

عشق بی‌قید و شرط والدین؛ ستون شکل‌گیری امنیت و هویت کودک

عشق والدین به فرزند یکی از عمیق‌ترین نیازهای رشدی انسان است؛ اما در میان انواع محبت‌ها، «عشق بی‌قید و شرط» جایگاهی ویژه دارد. این عشق، کودک را صرفاً به خاطر وجودش ارزشمند می‌داند و نه به خاطر موفقیت‌ها، رفتارهای درست یا انتظارات والدین.

مرور پژوهش‌های مهم روان‌شناسی—from Bowlby to Rogers—نشان می‌دهد عشق بی‌قید و شرط نقش اساسی در سلامت روان، رشد مغزی و شکل‌گیری شخصیت دارد.

کارل راجرز مفهوم «پذیرش بی‌قید و شرط» را به‌عنوان یکی از نیازهای بنیادی انسان مطرح کرد. این نوع عشق یعنی اینکه کودک، حتی در هنگام اشتباه، احساس کند هنوز ارزشمند و دوست‌داشتنی است. پذیرش بدون شرط، فضایی می‌سازد که در آن کودک می‌تواند احساساتش را آزادانه تجربه کند و از ترس قضاوت یا طرد شدن رها باشد.

نظریه دلبستگی جان بالبی (1969) بیان می‌کند که ارتباط گرم و قابل‌اعتماد والدین با فرزند باعث ایجاد «دلبستگی امن» می‌شود؛ حالتی که در آن کودک دنیا را مکان امن‌تری برای کشف، تجربه و رشد می‌بیند. مطالعات اینسورث (1978) نشان داد کودکانی که دلبستگی امن دارند، در آینده خودتنظیمی عاطفی بهتر، روابط اجتماعی سالم‌تر و مقاومت بیشتری در برابر استرس نشان می‌دهند. اساس این دلبستگی، همان محبت بی‌قید و شرط است.

تأثیرات عشق بی‌قید و شرط بر مغز کودک

سیگل و برایسون (2011) در پژوهش‌های خود تأکید می‌کنند که پذیرفته شدن از سوی والدین موجب فعال شدن شبکه‌هایی در مغز می‌شود که با آرامش، همدلی و انعطاف‌پذیری هیجانی مرتبط‌اند. زمانی که کودک حس می‌کند بدون شرط دوست داشته می‌شود، سیستم عصبی او پایدارتر می‌شود و احتمال بروز اضطراب و رفتارهای واکنشی کاهش می‌یابد.

اثر بر عزت‌نفس و هویت

سوزان هارتر (1999) نشان داده است که عزت‌نفس واقعی زمانی شکل می‌گیرد که کودک احساس کند ارزشمندی او به «خودِ واقعی‌اش» مرتبط است، نه عملکرد یا نتیجه.

کودکی که عشق پایدار دریافت می‌کند، در مسیر رشد هویتی خود کمتر دچار شرم، اضطراب یا وابستگی ناسالم می‌شود.

مرزها و انضباط در کنار محبت

یکی از یافته‌های مهم بامرایند (1991) این است که بهترین نتایج رشد زمانی به‌دست می‌آید که محبت والدین با مرزبندی روشن همراه باشد. عشق بی‌قید و شرط به معنای تأیید رفتارهای اشتباه نیست؛ بلکه والدین رفتار را اصلاح می‌کنند اما ارزشمندی کودک را زیر سؤال نمی‌برند. به بیان دیگر، آن‌ها «کودک را دوست دارند»، نه «هر رفتاری را».

اثرات جهانی پذیرش یا طرد والدین

پژوهش رونر (2004) نشان می‌دهد که احساس پذیرش یا طرد والدین، بدون توجه به فرهنگ یا جغرافیا، یکی از قدرتمندترین عوامل شکل‌دهنده سلامت روان است. کودکان طردشده بیشتر دچار خشم، ناامنی، وابستگی آسیب‌زا و مشکلات روابط عاطفی می‌شوند.

جمع‌بندی

بررسی منابع نشان می‌دهد عشق بی‌قید و شرط والدین، پایه‌ای‌ترین نیاز عاطفی کودک و عامل شکل‌گیری امنیت روانی، رشد شناختی و توانایی ارتباط سالم در آینده است. این عشق، همراه با مرزبندی و توجه، کودک را به انسانی تبدیل می‌کند که هم خود را دوست دارد و هم قادر است به دیگران عشق بورزد. درواقع، بزرگ‌ترین میراث والدین برای فرزند نه ثروت، نه امکانات، بلکه «احساس ارزشمندی پایدار» است.

منابع

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of Attachment. Erlbaum.
  • Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence.
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss: Vol. 1. Attachment. Basic Books.
  • Harter, S. (1999). The Construction of the Self. Guilford Press.
  • Neufeld, G., & Maté, G. (2004). Hold On to Your Kids.
  • Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2006). The Boy Who Was Raised as a Dog.
  • Rohner, R. P. (2004). The parental acceptance–rejection syndrome. Cross-Cultural Research.
  • Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology.
  • Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person.
  • Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). The Whole-Brain Child.
6
دربارهشبنم ابراهیمی
🌼 اهمیت آموزش در سال‌های طلایی کودکی🌼 اهمیت آموزش در سال‌های طلایی کودکیآذر 16, 1404

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
  • عشق بی‌قید و شرط
  • 🌼 اهمیت آموزش در سال‌های طلایی کودکی
  • دلبستگی و وابستگی کودک
  • انتخاب مدرسه
  • چرائی مهد‌کودک؟
دسته بندی ها
  • بچه ها (7)
  • دسته‌بندی نشده (3)
گالری
Gallery 1
Gallery 2
Gallery 3

Gallery 4

کودکان قصه من را می‌سازند

Instagram Whatsapp Telegram Twitter
ارتباط با ما
تهران - زعفرانيه - خيابان مقدس اردبيلی - خيابان شادآور - پلاک 6

روی شماره ها ضربه بزنید تا تماس برقرار شود
021-22041109
021-22049084

MyStorykg@gmail.com
گالری مهد


برنامه کاری
شنبه
8 تا 15:30
یکشنبه
8 تا 15:30
دوشنبه
8 تا 15:30
سه‌ شنبه
8 تا 15:30
چهارشنبه
8 تا 15:30
پنجشنبه
تعطیل
جمعه
تعطیل

تمامی حقوق برای مهد کودک و پیش دبستانی قصه من محفوظ است – پاییز 1400

طراحی و اجرا توسط ترنج سیستم