انتخاب مدرسه
یک مدرسه ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟
مهمترین معیار شما در انتخاب یک مدرسه برای فرزندتان چیست ؟
مدرسه چه نیازهایی از کودک را باید تامین کند ؟
با پایان یافتن دوره ی مهدکودک، انتخاب مدرسه ی مناسب برای فرزندان، یکی از مهمترین تصمیمات والدین به حساب می آید که می تواند تاثیرات عمیقی بر رشد فردی و اجتماعی و همچنین کسب مهارت و پرورش استعدادهای آنها داشته باشد. با وجود تعداد زیاد گزینه های پیش رو و تنوع مدارس از نظر ساختار و رویکرد، انتخاب مدرسه دغدغه ی هر خانواده می باشد.
قصه من با توجه به دانش خود در این مقاله یک راهنمایی جامع برای کمک به خانواده ها در انتخاب مدرسه مناسب ارائه می دهد.
1- نیازها و ویژگی های فردی کودک
گام اول در انتخاب مدرسه در نظر گرفتن نیازها و سبک یادگیری فرزند شماست. با توجه به تنوع رویکردها و اتفاوت در بستر و ساختار آموزشی هر رویکرد( انسان گرا، مونته سوری، والدورف، رجیو، های اسکوپ، هوش چندگانه و … ) باید بدانیم که کودک ما با توجه به ویژگی های منحصر به فردش در چه محیطی با چه ویژگی هایی بیشترین بهره مندی را در جهت رشد خود به دست می آورد.
پس توجه ویژه ای به نیازها، نقاط قوت و ضعف، استعدادها و علایق ِ فرزندان خود داشته باشیم.
2- انواع مدارس
مدارس مختلفی وجود دارند از جمله مدارس دولتی، خصوصی، هیئت امنایی و …. که هر یک ویژگی های متفاوتی دارند. مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنید و با توجه به نیاز کودک و شرایط خانواده تصمیم گیری نمایید.
3- بازدید حضوری از مدارس
به صورت حضوری مدارس را بازدید کنید، با محیط مدرسه آشنا شوید، با معلمان و کادر اداری دیدار کنید و همچنین محیط یادگیری را مشاهده و ارزیابی نمائید. به مساحت و نور کلاس ها، بهداشت، تاسیسات، امکاناتی همچون کتابخانه، آزمایشگاه، زمین بازی، محیط های ورزشی و تفریحی توجه نمایید. یک مدرسه موظف است امکانات سالم، استاندارد، مدرن و ایمنی ارائه دهد.
4- بررسی برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه مدرسه
فعالیت های متنوعی نقش اساسی در رشد همه جانبه ی کودک (رشد عاطفی_اجتماعی، رشد کلامی، رشد شناختی و رشد جسمی ) ایفا می کنند. در نظر بگیرید که آیا مدرسه مجموعه ای از فعالیت های مختلف هنری، ورزشی، خلاقیت و …. ارائه می دهد. باید در نظر داشته باشید که مدرسه در کنار توجه به علایق کودکان، در برنامه های خود چالش ها و نیازهای جدیدی نیز برای آنها ایجاد نماید. چرا که این فعالیت ها می توانند فرصت هایی برای رشد اجتماعی و شخصیتی، تقویت مهارت ها و کشف استعداهای کودک فراهم کنند.
5- نوع بستر سازی و تعامل با دانش آموزان
یک مدرسه محیطی ایجاد می کند که دانش آموزان در آن بتوانند احساس ارزشمندی، تعلق و احترام را دریافت نمایند و بستر ارتباطی آزادانه ای را در اختیار کودک قرار می دهد تا فرصتی یابد که به گفتگو با کادر آموزشی و پرورشی مدرسه بپردازد و نظرات خود را بدون ترس از قضاوت و تنبیه اعلام نماید. در انتخاب مدرسه به این نوع تعامل و مشارکت دانش آموزان توجه نمایید.
6- معلمان یا تسهیلگرانِ متخصص و متعهد
یکی از مهمترین ویژگی های یک مدرسه کادر معلمان است چرا که معلمان روحِ محیط آموزشی به حساب می آیند. در ارزیابی معلمان مدارس، ویژگی هایی همچون تجربه ی کافی، علاقه به کار با کودک، روش های آموزشی به روز، صبوری، نوع ارتباط و نحوه رفتار با کودک را در نظر بگیرید. توجه کنید که مدارس برای رشد حرفه ای معلمان خود چه میزان سرمایه گذاری و وقت صرف می کنند و در این مسیر از چه روش هایی استفاده می نمایند.
7- مشاور و آموزش خانواده
نقش مشاور و برنامه های آموزش خانواده در مدارس در جهت تقویت ارتباطات بین اعضای خانواده، پشتیبانی از رشد روانی دانش آموزان و ایجاد هماهنگی بین محیط خانه و مدرسه بسیار حیاتی است. مشاوران مدرسه با برگزاری جلسات مشاوره و کارگاه های آموزش خانواده، به شما این فرصت را می دهند تا با بهترین راهکارها برای ارتباط موثر با فرزند خود آشنا شوید. .همچنین مشاوران با مشاهده تحولات رفتاری دانش آموزان و ارائه خدمات مشاوره، به شناخت و حل مسائل رفتاری کودکان می پردازند. مدرسه با برگزاری کارگاه های آموزش خانواده به انتقال مهارت ها و ارزش ها از محیط مدرسه به خانه و بالعکس نقش اساسی ایفا میکند که منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش آموزان می شود.
8- توجه به برنامه تحصیلی دقیق و نوآورانه
این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه تحصیلی مدرسه طوری طراحی شده باشد که نیازها و ویژگی های دانش آموزان را در نظر گرفته، ایشان را به چالش کشد، تفکر انتقادی را ترویج دهد و کودک را به یادگیری مدام العمر تشویق نماید. مدرسه باید با روش های تدریسی نوین همگام شود.
9- اهداف بلند مدت آموزشی
با توجه به علایق و استعدادهای فرزند خود اهداف بلند مدت آموزشی او را تعیین نمایید و میزان همخوانیِ پیشنهادات مدرسه انتخابی با اهداف تعیین شده را نه تنها در مورد سال تحصیلی فعلی بلکه سالهای آینده نیز بسنجید. مطمئن شوید که مسیر تحصیلی فرزندتان در حین ثبات کلی، انعطاف لازم را با نیازهای کودک داشته باشد.
10- میزان همکاری بین کادر اجرایی و مدیریت مدرسه با خانواده
تعامل والدین و مدرسه در جهت بهره مندی بیشتر دانش آموزان از برنامه های آموزشی و پرورشی بسیار ضروری است. مشارکت والدین در فعالیت های اجرائی مدرسه نه تنها تاثیرات عمیقی بر روند رشد فرزندان دارد بلکه ارتباطات بین اعضای خانواده را نیز تقویت می کند.
11- بستر فرهنگی و ارزشی مدرسه
اخلاقیات و ارزش های زندگی بخش مهمی از برنامه ها و فعالیت های یک مدرسه به حساب می آیند. مدرسه یکی از مهمترین محیط هایی است که در آن ارزش هایی همچون مسئولیت پذیری، احترام، همدلی، نوع دوستی، صداقت و …. به کودکان نمایش داده می شود. لذا دقت نمایید که مدرسه انتخابی در کنار توجه ای که به پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان دارد بستری برای ترویج ارزش های زندگی نیز فراهم سازد.
12- توجه به کودکان با نیازهای ویژه
مدرسه به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای اجتماعی در ایجاد محیط آموزشی دوستانه و غیر تبعیضی برای کودکان با نیازهای ویژه نقش بسیار اساسی دارد. با توجه به این موضوع مسولیتی که مدارس در قبال این کودکان دارند عبارتند از :
تدارک امکانات فیزیکی مناسب برای دسترسی راحت تر آن ها به تجهیزات و فضاهای مختلف مدرسه، استفاده از روش های تدریس مناسب در جهت پاسخ به نیازهای آنها، ایجاد فرصت برای شرکت فعال کودکان با نیازهای ویژه در برنامه ها، همکاری با متخصصین تربیتی، حمایت روانشناختی
13- پیگیری مستمر و مسئولیت پذیری
یک مدرسه ی متعهد به طور منظم برنامه ها و دستاوردهای خود را مورد بررسی قرار می دهد و در این روند از نظرات دانش آموزان و والدین کمک می گیرد. مدرسه در جهت ارتقا سطح کیفی برنامه های خود به درخواست و پیشنهادات دانش آموزان و والدین توجه می نماید. و در صورت امکان، تغییراتی را با توجه به نیازهای آنان در روند برنامه ها و فعالیت های آموزشی خود ایجاد می کند. مدرسه باید شفافیت را حفظ کند و در اجرای برنامه های خود مسئولیت پذیر باشد.
14- تعداد دانش آموزان در کلاس ها
تعداد کم دانش آموزان منجر به توجه فردی و همدلی بیشتر، بررسی بهتر از عملکرد و درک عمیق تر از نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز از سوی معلم می شود. تعداد دانش آموزان کلاس تاثیر به سزایی بر عملکرد معلم دارد چرا که معلم در محیط کلاسی با تعداد دانش آموزان کمتر وقت بیشتری را می تواند برای هر دانش آموز صرف کند و به شناخت بهتری از هر یک از آنان دست یابد که این امر منجر به پشتیبانی فردی بهتری از سوی معلم می شود. در نظر داشته باشیم که در پایه های ابتدائی تعداد استاندارد دانش آموزان در کلاس های درسی20 نفر و تعداد مطلوب 14 نفر می باشد.
15- موقعیت مکانی مدرسه
موقعیت مکانی مدرسه می تواند تاثیر به سزایی بر روی برنامه های روزانه والدین و کودک داشته باشد. فاصله مدرسه از محل زندگی کودک و زمانی که صرف رفت و آمد می شود ممکن است برای بسیاری از والدین ارجحیت داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که مدارسی که کمی دورتر قرار دارند را تیز درنظر بگیرید زیرا ممکن است از نظر بسترسازی نیازهای بیشتری از فرزندانتان را برآورده نماید.
با توجه به آنچه که بیان شد مهمترین اصل در فرآیند انتخاب مدرسه، تفاوت های فردی، توانمندی ها، علایق و نیازهای کودکان می باشد. هر مدرسه در روند آموزشی و پرورشی خود اولویت هایی دارد که شما عزیزان با در نظر گرفتن نکات و ویژگی هایی که در این مقاله ذکر شده است می توانید اولویت های خود را دسته بندی کنید و با مشورت فرزندان خود متناسب با فرهنگ و ارزش های خانوادگی مدرسه ای مناسب انتخاب نمائید.
سخن پایانی : مدرسه ای انتخاب کنید که فرزندتان در آن فعال، شاد، مشتاق به یادگیری و در مسیر رشد باشند .