الف
در عصر حاضر و به طور خاص روزگاری که ما درآن زندگی میکنیم ، مفاهیم و ارزش های زندگی جایگاهی ویژه و خاص دارند. شاید در سال های گذشته این مطالب بیشتر در کتاب ها و منابع تخصصی بوده و در بین فعالان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گرفت .حال آن که هرچه زمان می گذرد نیاز انسانها به درک درست اتفاق های روز و جامعه جهانی بیشتر می شود. بنابراین ضرورت دانستن و شناخت ارزش های زندگی نه تنها لازم بلکه به امری حیاتی برای ادامه زندگی بهتر شده است. نیاز به آن برای ساختن جامعه و خانواده ای سالم تر دو چندان شده است .به این منظور در نوشتار حاضر تلاش دارم با جمع آوری مطالب از منابع و کتابهای مرجع به بیان ارزش های زندگی بپردازم .
ب زندگی در فضایی سرشار از صلح ، عدالت ،آزادی، مردمسالاری و معنویت حق همه انسان هاست .اگر بخواهیم برای همه افراد بشر در تمام نقاط دنیا زندگی شایسته و پرمعنای فراهم شود، لازم است که همه مردم دنیا برای رسیدن به چنین سطحی از زندگی تلاش کنند. امروز جامعه جهانی، نیازمند اخلاق فراگیر جهانی است .توجه به ارزشهای زندگی مانند صلح، احترام، آزادی، فروتنی و… بخشی از این اخلاق جهانی است. این ارزشها زمانی معنا پیدا می کنند که در ما درونی شوند و همچون بخشی از رفتارهای مان در زندگی روزمره تجلی پیدا کنند. اما اصل مهمتر این است که ارزش های زندگی را باید از کودکی آموخت.
ابتدا از صلح آغاز می کنم .شاید بهتر باشد که این واژه را برای خودمان دوباره تعریف کنیم .
آیا صلح مفهومی است که در جایگاه و زمینه ایی خاص تعریف میشود؟
آیا صلح یک مفهوم سیاسی است و تنها واژه ای در مقابل جنگ است؟
یا تعریف و معنای صلح بسی فراتر و گسترده تر از اینها است؟
ج سازمان ملل متحد سال 2000 را سال جهانی فرهنگ صلح اعلام کرد و دهه اول قرن بیست و یکم، یعنی سالهای 2001 تا 2010 دهه جهانی فرهنگ صلح و عدم خشونت برای کودکان جهان نامگذاری شد.
حال با این جمله از اساسنامه یونسکو نوشتار مقدمه را پایان میدهم.
از آنجا که جنگها در ذهن انسانها آغاز میشوند، دفاع از صلح نیز باید در ذهن آنها ساخته شود.
منبع:
(کتاب ارزش های زندگی، تالیف و ترجمه ناصر یوسفی و شهره یوسفی (موسسه پژوهشی کودکان دنیا ) )
(خطیبی مقدم, سمیه و ناجی, سعید ، آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی. تفکر و کودک. پاییز و زمستان 1389)